Węglowodany to jeden z kluczowych składników odżywczych – ich udział energetyczny w diecie powinien wynosić nie mniej niż 55% całkowitej wartości kalorycznej. Obecnie nie mają jednak dobrej sławy. Oskarża się je o to, że tuczą i sprzyjają otyłości. Modne są raczej diety wysokotłuszczowe i niskowęglowodanowe. Okazuje się, że nie zawsze słusznie.

Źródła węglowodanów złożonych

Zaopatrują organizm w energię stopniowo i zapewniają długotrwałe uczucie sytości. Zdrowe produkty z dużą zawartością węglowodanów złożonych to zwłaszcza pełnoziarniste pieczywo, kasze, płatki zbożowe, ziemniaki, ryż, bataty, kukurydza, a także rośliny – głównie strączkowe.

Zdrowe źródła węglowodanów prostych

W odpowiednio zbilansowanej diecie nie może zabraknąć również węglowodanów prostych. Różnią się one do złożonych tym, że w krótkim czasie dostarczają do organizmu sporo energii, jednak nie na długo. Powinny być dostarczane w naturalnej postaci – najlepiej zjadanych w całości owoców. Stanowią one cenny element diety ze względu na to, że zawierają sporą ilość antyoksydantów, a zwłaszcza witaminy C. Należy natomiast unikać przetworzonych węglowodanów prostych, które znajdują się w takich produktach jak m.in. biały cukier, ciastka, słodzone napoje czy słodycze.

Najkorzystniejsze dla zdrowia źródła węglowodanów to ekologiczna żywność, która jest wolna od zanieczyszczeń i zawiera sporą ilość cennych witamin oraz minerałów. Jej zaletę stanowi także znacznie lepszy smak w porównaniu do produktów uprawianych metodami konwencjonalnymi. Żywność BIO powinna zostać oznaczona za pomocą certyfikatu – np. w formie białych gwiazdek układających się w kształt listka.

Czy węglowodany tuczą?

Tuczący wpływ węglowodanów można potraktować jako mit. Ma to związek z tym, że dieta wysokowęglowodanowa w porównaniu do wysokotłuszczowej jest mniej kaloryczna i w mniejszym stopniu naraża na odkładanie się tłuszczu. Kalorie z cukrów zamieniane są w głównej mierze na energię. Węglowodany można traktować jako zdrowe jedzenie również ze względu na sporą zawartość błonnika pokarmowego, który wypełniając żołądek niweluje uczucie głodu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here